Αυτοδιαχείριση στο πεντάγραμμο

Συνέντευξη του Tommy Darker 
στη Ράνια Παπαδοπούλου

Η δουλειά του θα του προσέφερε ασφάλεια εφ’όρου ζωής, αλλά –όπως συμβαίνει– τελικά, η μουσική ήταν αυτή που τον κέρδισε. Έτσι, τον Μάιο του 2013, ο Tommy Darker ξεκίνησε τα «Darker Music Talks». Πρόκειται, στην ουσία, για έναν κύκλο συζητήσεων σε σχέση με τη θέση των νέων μουσικών στην ψηφιακή εποχή, αλλά και τις δυνατότητες που παρέχει το διαδίκτυο για μια… αυτοδιαχείριση της καριέρας τους.


 Ο Tommy Darker ήταν στρατιωτικός. Μέχρι τον Αύγουστο του 2012, υπηρετούσε στον Τομέα Ασφαλείας του ΝΑΤΟ, στο Βέλγιο. Τα άφησε πίσω του όλα, επιλέγοντας το δρόμο της μουσικής «τόσο ως καλλιτέχνης όσο κι ως επιχειρηματίας και εξερευνητής του μέλλοντος της βιομηχανίας», όπως λέει ο ίδιος ο Έλληνας μουσικός. Η ιστορία των μουσικών του αναζητήσεων ξεκίνησε το Δεκέμβριο του 2012, όταν μετακόμισε στο Λονδίνο. «Η πραγματικότητά μου ήταν ένας λευκός καμβάς που έπρεπε να γεμίσω με χρώμα, για να το αποδώσουμε ποιητικά. Οπότε, έβαλα μια αγγελία σε γνωστή ιστοσελίδα και την ονόμασα “30 free coffees with 30 musicians in 30 days”. Απλό concept: θα κερνούσα καφέ κάθε μέρα ένα διαφορετικό μουσικό και θα συζητούσαμε για τη μουσική», δηλώνει. 

Μέσα από αυτές τις συζητήσεις, εντόπισε μία κοινή αγωνία. Πώς μπορεί ένας μουσικός να διακινήσει τη δουλειά του μέσω διαδικτύου, χωρίς τη βοήθεια κάποιας δισκογραφικής; «Κάλεσα τον Andrew Dubber, Kαθηγητή στο Tμήμα Μουσικής Καινοτομίας (Music Innovations) του Πανεπιστημίου του Μπέρμιγχαμ, του οποίου το βιβλίο μετέφραζα στα ελληνικά εκείνη τη περίοδο. Κάναμε μια πολύ ωραία συζήτηση για τη μουσική στην ψηφιακή εποχή. Αυτός, είκοσι μουσικοί κι εγώ. Το βιντεοσκοπήσαμε και το ανέβασα σε μια ιστοσελίδα που δημιούργησα μόνος μου. Και, κάπως έτσι, ξεκινήσαμε. Αυτός ήταν ο πιλότος για ό,τι θα επακολουθούσε». 

Λίγους μήνες αργότερα, το «1ο Darker Music Talk» ήταν γεγονός.
 «Σταθερά, κάθε μήνα διοργάνωνα συζητήσεις σε σχέση με τη μουσική επιχειρηματικότητα. Κάθε φορά, το θέμα ήταν διαφορετικό. Αυτή η συνέπεια βοήθησε στο να γίνει ευρύτερα γνωστός, στόμα με στόμα, αυτός ο κύκλος συζητήσεων. Οι συζητήσεις, σιγά-σιγά, βρήκαν χώρο σε γνωστές μουσικές σελίδες και άρχισα να λαμβάνω προσκλήσεις, ως «music thinker», για να συμμετέχω σε φεστιβάλ», περιγράφει ο ίδιος την πορεία των πραγμάτων. Σήμερα, εκδηλώνεται, πλέον, τεράστιο ενδιαφέρον παγκοσμίως για αυτές τις μουσικές συζητήσεις. Ήδη, έχουν πραγματοποιηθεί σε πέντε χώρες (πρόσφατα στην Αθήνα), ενώ, παράλληλα, ο σχεδιασμός περιλαμβάνει την εξάπλωσή τους σε 13 χώρες μέσα στο φθινόπωρο. 

 Μουσική & επιχειρηματικότητα 
Σύμφωνα με τον Tommy, η μουσική διανύει μία περίοδο μιντιοποίησης, όπου το ίδιο το μέσο της μουσικής καθορίζει την ιστορία, το μήνυμα του τραγουδιού, αλλά και το αποτέλεσμα της διαφημιστικής καμπάνιας. Αυτή η κατάσταση οδηγεί στην καλύτερη κατανόηση της μουσικής στο διαδίκτυο. Σε μία τέτοια εποχή λοιπόν, δραστηριοποιείται και ο «Μusicpreuner». 

Η λέξη είναι δημιούργημα του ίδιου του Tommy. Πρόκειται για μία σύνθεση των λέξεων «music» (μουσική) και «entrepreneur» (επιχειρηματίας). Με αυτό τον όρο περιγράφεται ο ανεξάρτητος, πολυμαθής μουσικός που ασχολείται ο ίδιος τόσο με την καλλιτεχνική όσο και με την εμπορική πτυχή της καριέρας του, ανακαλύπτοντας νέα επιχειρηματικά μοντέλα και πηγές εσόδων. «Το σύστημα της μουσικής βιομηχανίας δε λειτουργεί όπως πριν», επισημαίνει ο Darker. «Έγιναν τόσες αλλαγές μέσα σε λίγα χρόνια. Αυτό που γνωρίζουμε είναι ότι χρειαζόμαστε μια διεύρυνση των επιχειρηματικών μοντέλων, αλλά και να αποφύγουμε την εξάρτηση από μία και μόνο πηγή εσόδων. Πρέπει να δοκιμάσουμε τι λειτουργεί σε εμάς, ως μουσικοί». 

Τα πλεονεκτήματα του «Musicpreneur», κατά τον Darker, είναι πολλά. Είναι ανεξάρτητος και έχει τον πλήρη έλεγχο της επιχειρηματικής πλευράς. Δημιουργεί ο ίδιος την ομάδα υλοποίησης του project, εξασφαλίζοντας, έτσι, τον απόλυτο έλεγχο και απεριόριστη καλλιτεχνική ελευθερία. Είναι η «δισκογραφική» του εαυτού του και απολαμβάνει το προνόμιο της δημιουργίας με βάση τα δικά του θέλω και όχι κάποιας εταιρείας, καταλαμβάνοντας, ταυτόχρονα, μεγαλύτερα χρηματικά κέρδη. 

Το επιχειρηματικό μουσικό μοντέλο που προτείνει ο 26χρονος Darker μπορεί να φέρει τα πάνω κάτω στη μουσική βιομηχανία. Δηλώνει και ο ίδιος ««Musicpreneur»» και επιδιώκει να διαδώσει τις ιδέες του περί μουσικής βιομηχανίας παγκοσμίως. Ταξιδεύει πολύ, διαβάζει και του αρέσει να συζητά με μουσικούς και μη για τις σκέψεις τους πάνω στη μουσική βιομηχανία και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν. Αυτό είναι και το κοινό του. Όλοι όσοι αγαπούν τη μουσική: καλλιτέχνες, μουσικοί, απλοί άνθρωποι. Οι απόψεις του μετατρέπονται σε χώρο συζητήσεων τόσο διά ζώσης όσο και στο διαδίκτυο. Τα άρθρα του στην πλατφόρμα Medium.com και στο blog της Midem, της ετήσιας διεθνούς έκθεσης για τη μουσική, γίνονται αφορμή να ανοίξουν νέες συζητήσεις. 

Άλλωστε, τα «Darker Music Talks» δεν επιχειρούν να επιλύσουν τα προβλήματα της μουσικής βιομηχανίας, αλλά να ανοίξουν έναν παγκόσμιο διάλογο για το μέλλον της μουσικής και των καλλιτεχνών. Και αυτό ίσως είναι μία καλή αρχή. Τελικά, ο όρος του «Μusicpreuner» ίσως να είναι η «επανάσταση» που χρειάζεται η μουσική βιομηχανία για να μπορέσει να επιβιώσει στην εποχή του διαδικτύου, με τους ίδιους τους μουσικούς να αναλαμβάνουν τον έλεγχο της δουλειάς τους. 

Περισσότερες πληροφορίες αναζητήστε : http://www.tommydarker.com
Δημοσιεύτηκε στο περιοδικό δρόμου "Σχεδία" στο τεύχος Οκτωβρίου 2014

Σχόλια